robin devos

robin devos
ik

woensdag 18 mei 2011

Heb jij ook last van procrastineren?

Ken je dat gevoel dat wanneer je iets moet doen, maar dat je het niet wilt doen en dan toch maar uitstelt?
Dan ben je iemand die vaak procrastineert. Het woord procrastineren wil zeggen dat je iets uitstelt dat je normaal op dat moment moest doen maar dat je geen zin hebt om het te doen. Ik denk dat iedereen dat gevoel wel eens kent, je kan het bij alles tegenkomen. Bij het werken, als je geen zin hebt om te gaan joggen, als je geen huiswerk wilt maken,.... Het woord geeft eigenlijk een soort excuus voor wanneer je en werkje uitstelt. Het is echt niet goed dat je telkens dingen uitstelt omdat het toch altijd maar voor meer en meer stress zorgt. Maar procrastineren klinkt wel mooier dan uitstellen natuurlijk en daarmee ga je je misschien iets minder schuldig voelen. Ik vind het wel tof dat ze zo'n woord hebben gevonden, het is eens iets anders. Spijtig genoeg is procrastineren of procrastinatie nog altijd geen officieel erkend Nederlands woord.
Waar komt dat woord nu eigenlijk vandaan? Het woord is afkomstig van het Latijnse woord "procrastinare" wat uitstellen betekent.
Ik zou minder willen procrastineren, maar soms is het sterker als mezelf en moet ik het precies doen. Ik weet dat dit een slechte eigenschap is van mezelf en wil hier dan ook wel verandering in brengen. Hopelijk zal dit lukken na dit bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten