robin devos

robin devos
ik

donderdag 19 mei 2011

Woordspelingen

Hoe noem je een omgevallen auto? Een car-na-val.
Hoe noem je een graaf zonder auto? Een loopgraaf.
Hoe noem je een onderwatergevecht? Een aquarel.
Dit zijn allemaal voorbeelden van woordspelingen. Ik vind het wel tof om deze vragen te vragen aan vrienden omdat de antwoorden meestal zeer grappig zijn. Er zijn nog duizenden woordspelingen in onze taal en dat maakt onze taal dan ook weer grappig en plezant. Deze woordspelingen kunnen goed gebruikt worden als grapje voor je vrienden, want de antwoorden zijn meestal onwaarschijnlijk en grappig. Nog een goeie woordspeling die ik heb geleerd van mijn ouders is als je in de rij staat met je auto voor een rood licht. Het rood licht wordt groen en de eerste bestuurder blijft staan. Dan zeg ik: "Het is groen!"; en dan zeggen mijn ouders altijd: "Een kikker!". Dit is dus ook een soort woordspeling. Deze woordspelingen moeten voor altijd blijven bestaan, ze zijn grappig en niet kwetsend bedoeld. Maar spijtig genoeg is de lol er na één keer meestal wel af. Maar dan nog, die ene keer zal je wel goed lachen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten