robin devos

robin devos
ik

zaterdag 21 mei 2011

Het dialect mag niet uitsterven

Het dialect van jou streek mag nooit uitsterven! Met deze uitspraak ben je het waarschijnlijk 100% mee eens, toch beginnen de mensen het dialect slechter te kennen. Guido Meersschaut, vishandelaar in Gent, vind dat het Gentse dialect begint uit te sterven. Hij zegt dat alleen zijn oude klanten nog Gents spreken. De jongeren spreken geen Gents meer, ze spreken bijna allemaal Beschaafd Nederlands. Hij is er niet over te spreken dat de jongeren geen dialect meer spreken. Hij zegt ook dat als je in het dialect een gesprek voert, het veel gezelliger is dan in het Beschaafd Nederlands.
Volgens een onderzoek van de VN-organisatie Unesco is het Limburgs en West-Vlaams dialect met uitsterven bedreigd. Dit wil dus zeggen dat de dialecten dus letterlijk aan het uitsterven zijn, dit moeten we tegen gaan. Ik zou het erg vinden als mijn dialect verloren gaat want dan gaat er een soort cultuur verloren. We moeten hier iets aan doen! Je kan je kinderen bijvoorbeeld opvoeden in het dialect en het Beschaafd Nederlands in plaats van alleen in het Beschaafd Nederlands. Ik hoop dat de dialecten in België nooit zullen uitsterven, want dat zal de taal ook saai maken. Iedereen spreekt dan dezelfde "taal" en dat wordt dus erg saai. Ik vind dat de verschillen in spreken moeten blijven bestaan want een West-Vlaming is een West-Vlaming en moet zijn eigen dialect kunnen spreken. Alle dialecten zijn uniek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten